Společnost H2 Global Group se sídlem v Ostravě byla první firmou v České republice, která vytvořila jízdní kolo na vodíkový pohon. Její výrobek se jmenuje H2 Bike 01P, elektrokolo, které využívá vodíkovou energii k pohonu svého primárního hnacího elektromotoru. Na jednu vodíkovou láhev má dojezd až 150 kilometrů a výkon 250 wattů. Společnost představila prototyp kola v Moravskoslezském inovačním centru (MSIC) v Ostravě. Kolo je zcela ekologické a v budoucnu by mohlo stát kolem 200 000 Kč.
Alternativní pohon je šetrný k životnímu prostředí
Říká se mu kolo s vodíkovými palivovými články, ale v podstatě jde o typ elektrického kola. Vodík je uložen v palivovém článku a kombinací s kyslíkem vytváří vodu a elektřinu. Vyrobená elektřina se pak používá k pohonu elektromotoru. Jedná se o poměrně nový koncept, který však oproti tradičním elektrokolům nabízí několik výhod. Patří mezi ně například delší dojezd, až 150 km na jednu láhev vodíku, protože vodík má vyšší hustotu energie než baterie a dokáže v menším objemu uskladnit více energie. Dále je to tankování, které trvá jen několik minut, podobně jako tankování vozidla na benzinový pohon. Vodíková kola jsou také šetrná k životnímu prostředí, protože vypouštějí pouze vodu a neprodukují žádné škodlivé emise.
Společnost má vizi udržitelnějšího prostředí
H2 Global Group je jedním z lídrů v oblasti vodíkových technologií. Mezi její oblasti zájmu patří zdravotnictví, wellness, kosmetický průmysl, zemědělství a živočišná výroba. Zajímavostí je, že časopis Forbes tuto společnost v létě 2022 dokonce zařadil na seznam 10 nejlepších startupů ze severní Moravy. Prezident společnosti David Maršálek uvedl, že vodíkové kolo je součástí komplexního programu vodíkového města budoucnosti. Cílem je dostat ho do fáze výroby, ideálně v Ostravě. Je součástí širší vize vodíkového města, ve kterém se tato technologie využívá v dopravě, vytápění a skladování energie. Kolo H2 Bike 01P je unikátní v tom, že vodíkový palivový článek zajišťuje primární pohon elektromotoru, zatímco přebytečná energie z vodíkového procesu se využívá k dobíjení menší baterie, která může kolo pohánět až 70 kilometrů bez použití vodíku. Baterii lze dobíjet za jízdy nebo z elektrické zásuvky.
Kolo není první
V Evropě již bylo vyvinuto několik vodíkových kol a některá se sériově vyrábějí v Nizozemsku, Francii a Německu. První takové kolo na světě však v roce 2021 představila australská společnost LAVO, která spojila síly s nizozemským designovým studiem Studio MOM. České kolo by mohlo stát kolem 200 000 Kč (8 434 EUR), což je méně než ostatní kola na trhu, která stojí kolem 10 000 EUR a více. Společnost dokonce věří, že cenu lze ještě snížit. Láhve budou vyměnitelné jako sifonové bomby, přičemž jedna bude stát 250 až 500 Kč.
Chce být co nejdostupnější
Výroba vodíkového kola závisí na tom, jak rychle se podaří vyřešit technické otázky a legislativu. Kolo bylo vyrobeno za pouhé dva měsíce, na konci roku 2022, a společnost oslovila dodavatele různých dílů a řešení. Nevymysleli nic nového, jen přidali vlastní ingredienci – inovativní přístup. Výjimečný dojezd a šetrnost k životnímu prostředí z něj činí praktickou možnost pro lidi, kteří hledají ekologičtější a udržitelnější způsob cestování. Skupina H2 Global Group pracuje na tom, aby byl jejich produkt dostupnější, a řeší technické problémy, aby zajistila hladký a úspěšný výrobní proces.
Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.