Společnosti zveřejnily své výsledky za první čtvrtletí letošního roku a zdá se, že recese téměř neexistuje, alespoň co se týče spotřebitelů. Vysoká inflace, rostoucí úrokové sazby a astronomické ceny i běžných potravin a zboží by logicky měly způsobit menší poptávku. I přes zpomalení ekonomické aktivity však zákazníci stále utrácejí, což zajišťuje stabilitu finančních výsledků velkých společností.
Podle údajů společnosti Refinitiv překonaly americké společnosti čtvrtletní odhady o 8 % a společnosti zaměřené na spotřební zboží překonaly odhady dokonce o 20 %, což je vzhledem k současné situaci na světových trzích překvapivé. Přestože důvěra spotřebitelů minulý měsíc klesla na nejnižší úroveň za posledních devět měsíců, údaje společnosti Visa, která se zaměřuje na zpracování plateb, ukazují, že objem plateb kartami za první čtvrtletí roku 2023 vzrostl o 10 % a zůstatky na kartách jsou vyšší než před pandemií. To je pro trhy dobrá zpráva. Ceny se plošně zvýšily, a přestože se objemy prodejů snížily, společnosti na tom stále nejsou tak špatně, jak se očekávalo na začátku roku. Částečně je to způsobeno přizpůsobením cen současné situaci na trzích. Podle údajů agentury Reuters řada světových společností zvýšila ceny svých výrobků o několik procent, například Nestlé o 10 %, Coca-Cola Co o zhruba 11 % nebo konkurenční Pepsi o 16 %.
Pepsi a Coca-Cola očekávají pro letošní rok lepší prognózy
Pepsi vidí příští čtvrtletí po zveřejnění výsledků za první čtvrtletí lépe. Ukázalo se, že spotřebitelé jsou odolní vůči inflaci a recesi, a to i v případě, že Nestlé zvýší ceny v boji proti rostoucím nákladům spojeným se surovinami, dopravou a pracovní silou. Zatím se nepředpokládá, že by ceny v letošním roce klesly, a Pepsi dokonce plánuje v některých regionech severoamerického regionu opět zvýšit ceny. Při pohledu na graf je patrné, že akcie společnosti rostou po dobu pěti let a letošní očekávání by se mohla naplnit na základě stabilního stavu* [1].
Výkonnost akcií společnosti PepsiCo za posledních pět let (Zdroj: Google) *
McDonald’s se drží nad očekáváním
Čtvrtletní tržby společnosti McDonald’s Corp. vzrostly o 12,6 % a překonaly tak očekávání spolu s dalšími potravinářskými giganty. Podle společnosti Refinitiv je to díky zvýšení cen hamburgerů a hranolků. Podle finančního ředitele McDonald’s Iana Bordena však inflace stále vytváří tlak na cash flow, zejména v restauracích na starém kontinentu. Generální ředitel Chris Kempczinski tvrdí, že i přes menší počet položek na objednávku se McDonald’s daří v dobrých i špatných časech, což potvrzuje i výkonnost akcií, která je při pohledu na pětiletý graf v zelených číslech*. je plný optimismu pro zbytek letošního roku, pokud jde o finanční výsledky, protože McDonald’s má silné jméno a širokou základnu stálých zákazníků po celém světě.
Výkonnost akcií McDonald’s za posledních pět let (Zdroj: Google) *
Společnosti ve spotřebním průmyslu by se rády zaměřily na čínský trh, protože se po zmírnění opatření vyznačuje vysokým potenciálem prodeje, a chtěly by si zajistit stabilnější příjmy v dosud nejisté době. Na rozdíl od evropských zákazníků, kteří jsou více postiženi inflací, čínští zákazníci zažívají výrazně vyšší spotřebitelský optimismus. Letošní rok je v mnoha analýzách definován jako snaha o udržení stability, ale pokud spotřebitelé zůstanou vůči dopadům inflace relativně imunní, mohly by být výsledky v tomto odvětví mnohem pozitivnější. [2]
Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.
[1,2] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a současných očekávání, která mohou být nepřesná, nebo ze současného ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které je obtížné předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoli výhledových prohlášeních.