Dne 29. července 2021 oznámil VW výsledky za první pololetí letošního roku – i přes pandemii dosahuje provozní výsledek rekordní úrovně 11,4 miliardy eur. Výnosy jsou o 10 % vyšší a zisk na akcii je o 30 % lepší, než se čekalo.[1] Díky vynikajícím výsledkům nemají pozůstatky minulosti tak velký vliv na cenu akcií. Porsche čelí v USA soudnímu sporu. Důvodem jsou nároky související s emisním skandálem spojeným s Volkswagenem, protože Porsche je největším akcionářem Volkswagenu.[2]
Dosud stál skupinu VW skandál zvaný Dieselgate více než 32 miliard eur na pokutách a nákladech na právní služby. Nevyřešené jsou stále nároky akcionářů související s krizí ve výši 4,1 miliardy eur – vyřešení sporu však může trvat roky.[3]
Dne 22. července 2021 schválili akcionáři Volkswagenu dohodu o vyrovnání nároků vůči čtyřem bývalým členům výkonného vedení – Volkswagen získá kompenzace ve výší 288 milionů eur.
Volkswagen v roce 2015 připustil, že podváděl při testech dieselových motorů v USA – šlo o největší obchodní krizi v historii. Největší odpovědnost nesli dva výkonní manažeři – bývalý generální ředitel VW Martin Winterkorn a bývalý šéf Audi Rupert Stadler.
Winterkorn a Stadler popřeli, že by byli za skandál odpovědní. Bývalý generální ředitel Winterkorn rezignoval týden po vypuknutí skandálu. Smlouvu se Stadlerem jakožto generálním ředitelem Audi Volkswagen ukončil téměř tři roky po skandálu.[4]
I přes dozvuky minulosti se nezdá, že by skandál měl v posledních několika letech velký dopad na hodnotu akcií Volkswagenu – cena se pohybovala v rozpětí 100 – 150 eur za akcii.
Jelikož se jedná o pozůstatky aféry staré více než šest let, zprávy mají malý vliv na pohyb cen akcií. To jen ukazuje, nakolik se VW posunul v dodržování nařízení a posílil vnitřní kontrolu, a to od manipulace se softwarem k zamaskování skutečného množství výfukových plynů až po úplný obrat a elektrifikaci vozu.
VW plánuje, že do roku 2025 bude mít na prodej 80 nových elektrických a plug-in hybridních modelů. Celá skupina bude zároveň v průběhu příštích let investovat více než 50 miliard eur do technologie bateriových článků. A do roku 2030 bude mít skupina pouze plně elektrické nebo hybridní verze vozů. Tento obrat by mohl být základem pro pokračování předcházejících vynikajících výsledků prodeje a dalšího růstu hodnoty společnosti.
Jak můžeme vidět z tiskové zprávy Volkswagenu, skupina na základě obchodní výkonnosti za prvních šest měsíců roku 2021 snížila prognózu dodávek zákazníkům. Největším důvodem je pandemie covidu-19, a pokud se podaří zabránit jejímu šíření, skupinu čeká vzestup, přestože cesta k němu nebude bez překážek. Celé ekonomice a dodavatelskému řetězci totiž ještě chvíli potrvá, než se vrátí k „normálním podmínkám“.
Skupina v roce 2021 očekává lepší výnosy z prodejů než v roce 2020 v rozmezí 6-7,5 %, jinými slovy by měly být údaje lepší než v roce 2019.[5] Porovnání výsledků za prvních šest měsíců: výnosy z prodeje dosáhly v roce 2019 125,2 miliardy eur a v roce 2020 96,1 miliardy eur, za rok 2021 činí 129,7 miliard. Provozní zisk a marže za rok 2019 činily 8,0 %, za rok 2020 -0,8 % a za rok 2021 dosahují 8,8 %. Čisté peněžní toky činily v roce 2019 6,9 miliardy eur, v roce 2020 -2,3 miliardy EUR a za rok 2021 představují 12,3 miliardy eur.
Podle CNN Business představují odhady mediánu pro cenu společnosti Volkswagen AG v příštích 12 měsících z uzavírací ceny 11. srpna 2021 možný růst +32,87 %.
Jozo Perić, Capital Panda
[1] Tisková zpráva VW: https://www.volkswagenag.com/en/news/2021/07/Volkswagen_Group_raises_outlook_for_2021.html
[2] Soudní spor Porsche: https://www.reuters.com/legal/litigation/porsche-se-faces-us-lawsuit-over-dieselgate-scandal-2021-08-10/
3 Dieselgate: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-seek-dieselgate-damages-former-ceo-audi-boss-2021-03-26/
[4]Dieselgate: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-seek-dieselgate-damages-former-ceo-audi-boss-2021-03-26/