Walmex, dceřiná společnost Walmartu v Mexiku a Střední Americe, plánuje v roce 2023 zvýšit své výdaje o 27 %, což představuje 27 miliard pesos (asi 1,42 miliardy eur). Téměř polovina z této částky bude vynaložena na renovaci stávajících prodejen a téměř 30 procent půjde na nové prodejny. Dalších 12 procent bude určeno na zlepšení a modernizaci dodavatelského řetězce. Pro srovnání, v loňském roce vynaložila na kapitálové výdaje 21,3 miliardy pesos (asi 1,116 miliardy eur) z důvodu poruch dodavatelského řetězce.
Walmart se v příštích letech zaměří na zdraví. Největší světový maloobchodní řetězec bude rozšiřovat svůj plán na vyspělejší zdravotní péči. Zavede zdravotní členství, které zákazníkům poskytne neomezené lékařské služby na dálku 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, služby v oblasti výživy, pohotovostní záchrannou službu, slevy na konzultace u specialistů a slevy na lékařské prohlídky za poplatek. Do projektu bude zapojeno 1 500 lékáren a 500 lékařských ordinací v celém regionu. Společnost Walmex navíc získala od mexických úřadů povolení k nákupu jednoho z poskytovatelů elektronických plateb.
Plán bude rozšířen také v USA
Společnost mezitím oznámila, že v příštím roce otevře v USA 28 nových zdravotnických center, z nichž první budou v Missouri a Arizoně. Do konce roku 2024 plánuje mít po celých Spojených státech více než 75 center Walmart Health. Do konce roku 2022 jich provozovala 32.
Zdroje příjmů společnosti se v příštích letech změní
Podle finančního ředitele společnosti Johna Davida Raineyho budou zisky Walmartu časem pocházet především z online prodeje, doručovacích služeb a reklamy na webu Walmart.com, nikoli z prodeje zboží v 10 000 obchodech, které v současnosti tvoří většinu celkového zisku. Rainey očekává, že se tento poměr v příštích pěti letech změní. Výdaje se přesouvají od zboží zpět ke službám, jako je výše zmíněná zdravotní péče, nájemné a rekreace.
Cílem je digitalizace
Vzhledem k tomu, že zákazníci stále více spoléhají na elektronické obchodování, umožňuje to společnosti Walmart poskytovat jim větší pohodlí a více distribučních míst. Maloobchodní mediální podnikání společnosti, které se v roce 2021 přejmenovalo na Walmart Connect, nabízí značkám reklamní prostor v jejích amerických obchodech a umožňuje využívat údaje o nakupujících k zefektivnění reklamy, a to i na webových stránkách a v aplikacích, které Walmart nevlastní. Různá rozšíření společnosti jsou známkou inovací a jejich dosah zasahuje do mnoha oblastí. Taková diverzifikace dodává akciím společnosti určitou stabilitu a činí z nich rozhodně zajímavou položku do portfolia investorů. Jak můžeme vidět při pohledu na pětiletou hodnotovou výkonnost společnosti na burze, dosáhla 56procentního růstu a v uplynulém týdnu se pohybovala kolem 139 dolarů za akcii. *
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků
Olívia Lacenová, analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.