Co je home staging? Příprava nemovitosti k prodeji, která se vyplatí
Prodat co nejrychleji a za dobrou cenu. To jsou dvě základní priority každého prodejce nemovitosti. Ne vždy se však akce vydař dle původního očekávání. V lepším případě se „pouze“ táhne podstatně déle, než jaký byl původní plán. Horší varianta zahrnuje výraznější ponížení ceny z důvodu nezájmu. Přitom existuje způsob, jak zvýšit cenu nemovitosti a současně výrazně urychlit proces prodeje tím, že se zvýší její atraktivita. Služba se nazývá home staging a rozhodně se do ní vyplatí investovat. Konkrétní přínosy se dozvíte v tomto článku.
Rozdíl mezi obyčejnou a vyladěnou fotografií
Doby, kdy zájemce o koupi nemovitosti jednal ryze pragmaticky a zaobíral se lokalitou, dispozicemi a cenou, jsou minulostí. Zmíněná kritéria jsou samozřejmě stále velmi důležitá, ale někdy lze nad nedostatkem přimhouřit oko, pokud ho vyváží genius loci. Pakliže se potenciálnímu kupci naskytne pohled na atraktivní snímky vyladěného interiéru, pohltí ho emoce a okamžitě začíná uvažovat jinak. Vyjednávání slevy již není tak důležité, a naopak se snaží o to, aby dostal přednost před ostatními.
Ano, skutečně stačí tak „málo“. Fotky interiéru, ze kterého bytový architekt vytěžil veškerý potenciál, přitahují pozornost zájemců jako magnet. V západoeveropských zemích je home staging neboli foto staging standardem dlouho, u nás se do povědomí teprve dostává. Kdo však do zvelebení prodávaného bytu či domu investoval, útraty nelituje – prostředky se totiž vrátí i s úroky, a navíc se nemovitost prodá mnohem rychleji.
Výhody home stagingu v kostce
Zdaleka největším přínosem home stagingu je možnost navýšení prodejní ceny. V průměru se nemovitosti, které prošly profesionální přípravou, prodávají o 10 % dráž. Praxi to znamená zvýšení zisku o desítky až stovky tisíc korun.
Další velkou výhodou je rychlost prodeje. Realitní servery jsou zaplaveny nabídkami s nepříliš atraktivními fotografiemi – jakmile zájemce spatří snímky upraveného interiéru, téměř vždy je upřednostní před ostatními. Psychologové tvrdí, že se názor tvoří během prvních 90 sekund – a díky home stagingu je šance, že se do vaší nabídky zamiluje, mnohem větší. Analýzy dokazují, že nemovitosti, jež mají za sebou home staging, jdou takříkajíc na dračku. Z nabídky mizí v průměru o 80 % rychleji. Některé v ní nevydrží ani 24 hodin.
Cílem home stagingu však není pouze zaujmout – šikovný bytový designér dokáže z interiéru vytáhnout maximum a ukázat zájemcům o koupi benefity, kterých by si za normálních okolností (tzn. z běžných fotografií) nevšimli.
Originalita však není na místě. Naopak – výsledkem je univerzální celek lahodící téměř všem bez ohledu na osobní preference. Tím se okruh potenciálních zájemců zvětšuje.
Kdekdo má pocit, že se nemovitost neprodá, pokud před prodejem neprojde rekonstrukcí. Ta obnáší nemalé investice, které se obvykle nevrátí. Home staging je cesta, jak zvednout cenu za zlomek toho, co by stály stavební úpravy.
Některé nemovitosti zahálí na inzertních severech dlouhé měsíce (i déle), aniž by o ně někdo jevil jakýkoliv zájem. Po zásahu odborníka se z nich okamžitě stává horké zboží a z nabídky mizí. Lepší lék na „ležáky“ neexistuje.
Jak úprava nemovitosti před prodejem probíhá?
Vyšperkovat interiér tak, aby vypadal jako vybroušený diamant, není vůbec snadné. Právě proto se home stagingem zabývají bytoví designéři, kteří mají s úpravami dostatek zkušeností, bedlivě sledují trendy – a především mají estetické cítění na vysoké úrovni. Uspokojivého výsledku jistě můžete dosáhnout i vy – musíte však dodržet specifická pravidla. Tipy na vyladění místností najdete v článku na téma home staging na blogu MAXIMA REALITY.