Přestože segment výletních plaveb pandemií velmi utrpěl, trhy mu stále věří.
Pandemie od svého počátku nejvíce zasáhla sektor výletních lodí. Obzvláště těžce byly zasaženy společnosti provozující výletní plavby, jejichž segment se ještě plně nevzpamatoval z „reputační rány“, kterou v roce 2012 způsobilo ztroskotání luxusní lodi Costa Concordia. O to zajímavější je sledovat, jak trhy věří v potenciál tohoto segmentu již pro letošní a zejména příští rok.
Norská plavební společnost se slabými příjmy
Podívejme se na jednoho z lídrů v segmentu výletních plaveb, společnost Norwegian Cruise Line. Ta nedávno představila Norwegian Viva, první loď zcela nové třídy Prima. Tato společnost vykázala v roce 2020 velmi slabá čísla, a přestože se její výsledky v loňském roce mírně zlepšily, jsou stále velmi nízké ve srovnání s obdobím před pandemií. Trhy očekávají podobný výkon i v letošním roce.
Přestože vyšší zadlužení, správa a řízení společnosti a přetrvávající problémy s covidem-19 na výletních lodích představují problémy, očekává se, že se společnost nakonec zotaví. Svědčí o tom cena akcií společnosti Norwegian Cruise Line, která od krachu v počátečních fázích pandemie do konce roku 2020 ztrojnásobila svou hodnotu. Přestože výsledky za rok 2021 byly zásadně pod očekáváním, akcie společnosti za poslední rok klesly pouze o 13 %. Tržby společnosti se za posledních dvanáct měsíců dramaticky snížily o 90 %. Tento propad byl způsoben především extrémně špatnými výsledky na přelomu let 2020 a 2021, ale zklamáním bylo i 3. čtvrtletí 2021. V tomto čtvrtletí bylo v provozu pouze 40 % flotily NCLH, což znamená, že 60 % aktiv společnosti bylo nevyužito a negenerovalo žádné příjmy ani peněžní toky. Společnost sice uvedla, že očekává zvýšené využití ve 4. čtvrtletí a na začátku roku 2022, ale to bylo ještě před rychlým rozšířením varianty omicron. Je tedy možné, že společnost NCLH nebyla schopna tyto sliby splnit.
Velké sliby od nové luxusní třídy
Analytici předpokládají, že společnost NCLH dosáhne v letošním roce tržeb ve výši 6,2 miliardy dolarů. Největší naděje však vkládá do nasazení lodí Norwegian Viva v roce 2023. Ty by měly od června 2023 plout na nejatraktivnějších středomořských trasách s domovskými přístavy v Lisabonu, Benátkách (Terstu), Římě a Aténách (Pireu). Nové lodě slibují hostům lepší zážitky včetně prostornějších interiérů, promyšleného designu a výjimečných služeb. V zimní sezóně 2023-2024 plánuje společnost nasadit lodě na trasy v jižním Karibiku, které budou vyplouvat z přístavu San Juan v Portoriku.
Harry Sommer, prezident a generální ředitel společnosti Norwegian Cruise Line, řekl: „Norwegian Viva nastavuje standard v prémiovém segmentu a je příkladem našeho závazku posouvat hranice ve čtyřech klíčových oblastech: široké otevřené prostory, služby, které staví hosty na první místo, promyšlený design a zážitky, které překonávají očekávání. S touto zcela novou třídou lodí navrženou s ohledem na naše hosty jsme vše, co mají rádi, posunuli na další úroveň.“
Analytici důvěřují nejlepším výletním lodím
A jak vidí analytici výhled společnosti Norwegian Cruise Line? Konsenzuální cílová cena skupiny 17 analytiků dosáhla 30,78 USD při 12měsíční prognóze. Nejvyšší odhad ceny akcií byl 39,00 USD a nejnižší 22,00 USD. V porovnání s předchozí odhadovanou cenou 21,03 USD naznačuje mediánová předpověď možný růst o 46,4 %. To svědčí o silné důvěře, že se segment cestovního ruchu poměrně rychle zotaví z pandemie a že se zejména výletní lodě v prémiovém segmentu opět vrátí mezi nejoblíbenější způsoby trávení volného času bonitních klientů.
Komentář hlavního analytika CapitalPandy Jozo Periće