Spotify — cesta na výsluní
Ve světle nedávných událostí
Spotify se nedávno spojil se společností Podsights, čímž učinil významný krok v rámci komplementu svého byznys modelu. Podsights je totiž služba, která je dominantní na trhu reklamních podcastových metrik.
Byznys model společnosti Spotify stojí na dvou pilířích. Ten první — hlavní — tvoří Premium Services, což jsou zkráceně předplatitelé. Ti, kteří platí měsíční předplatné spadají do této kategorie a jsou pro Spotify hlavním zájmem, protože z nich společnost těží nejvíce. Tato produktová kategorie tvoří 80 % výdělku. Druhým pilířem jsou Ad-Supported Services. Uživatelé, kteří ovšem neplatí, mají omezený přístup k hudbě a neomezený k podcastům. Jejich poslech jim je ale, jak název kategorie sám napovídá, přerušován reklamou.
Akvizice Podsights umožňuje společnosti Spotify dokonale zacílit, a hlavně změřit konkrétní reklamy. To mohou shledat atraktivním společnosti, kteří mají zájem o reklamní prostor na Spotify, čímž mohou společnosti zvýšit zisk. Navíc se mohou plně soustředit na inovační procesy audio reklamy. Hlavní metrikou je odhad růstu popularity podcastů. Předpokládá se, že tento byznys dosáhne 1,5 miliardy EUR koncem roku 2023, a to pouze v Evropě.
Výkonnost
V oznámení finanční výkonnosti v druhém kvartálu 2022 Spotify vykázal nárůst ve všech klíčových metrikách, kromě hrubé marže a výnosnosti. Měsíčně aktivní uživatelé vykázaly meziroční nárůst o 19 % (422 milionů), a kvartální výnos taktéž meziroční nárůst — o 23 %. Nicméně zisk zaznamenal pokles způsobený slabou ziskovostí v druhém kvartálu 2021. Celý report je k dispozici zde.
Technicals — SPOT
Zde opravdu není téměř co popisovat. Současná cena se pohybuje lehce nad hranicí 80 dolarů za akcii. Pro online streamovací platformu, jakou je Spotify bylo takřka nemožné, aby nedosáhla na špičková čísla v COVIDu. To je krásně vidět na vzrůstu z března roku 2020. Ovšem hned poté se v grafu začal formovat učebnicový příklad head and shoulders. Od doby kdy cena začal padat “z hlavy”, akcie odepsaly téměř 80 %.*
Nyní po akciích Spotify téměř neštěkne pes. Pokud se podíváme na RSI index, dozvíme se, že se hodnota od začátku tohoto roku nedostala přes 50 bodů, což značí nedostatečnou poptávku.
Spotify — podkres
Spotify Technology S.A. byla založena roku 2006. Společnost má operační ředitelství ve Stockholmu. Jedná se o jednu z největších online streamovacích společností se 433 miliony měsíčně aktivních uživatelů k červnu 2022. Spotify nabízí své služby v rámci 184 zemí. Jedni z největších konkurentů společnosti jsou Apple, Amazon a Google. Spotify se take umístila v BCM žebříčku TOP 10 evropských technologických firem dle kapitalizace.
Tomáš Kolomazník, analytik společnosti BCM – Begin Capital Markets
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.